Faiz Subri Menang Puskas Award, Kamu Bisa Bikin Tendangan Itu?

27

Mohd Faiz Subri dari Malaysia menang Puskas Award sebagai gol paling indah di tahun 2016. Lihat cuplikannya di bawah ini. Kamu bisa bikin tendangan seperti itu?

Internasional - Faiz Subri Menang Puskas Award, Kamu Bisa Bikin Tendangan Itu?

Mohd Faiz Subri dari Malaysia menang Puskas Award sebagai gol paling indah di tahun 2016. Lihat cuplikannya di bawah ini. Kamu bisa bikin tendangan seperti itu?

Adubola.com – Mohd Faiz Subri dari Penang FA tadi malam dinobatkan sebagai pemenang penghargaan Puskas Award sebagai gol terbaik 2016. Apa kamu setuju?

Tidak ada yang lebih baik di dunia sepak bola selain sebuah gol indah. Itulah sebabnya mengapa penghargaan favorit semua orang di FIFA (atau satu-satunya penghargaan FIFA yang mereka sukai) adalah Puskas Award.

Dan tahun ini Mohd Faiz Subri berhasil mengangkat trofi yang didambakan itu di acara The Best FIFA Football Awards 2016 di Zurich dengan sebuah gol yang sangat indah.

Di Liga Super Malaysia, Subri melepaskan sebuah tendangan bebas yang begitu aneh lengkungannya sehingga membuat terpaku kiper lawan, sebelum akhirnya pasrah. Bola melengkung seolah-olah akan menerjang gawang di sisi kiri sebelum berbelok ke tiang jauh dan gol.

Mohd Faiz Subri lahir dan dibesarkan di Ayer Hitam, Kedah. Dia adalah anak ketiga dari lima bersaudara. Dia menerima pendidikan dasar dan menengah di Kedah, di Sekolah Kebangsaan Tengku Laksamana dan Sekolah Menengah Kebangsaan Permatang Bonglai masing-masing, sebelum pindah ke Sekolah Menengah Teknik Arau di Perlis.

Ia bermain untuk skuad muda Kedah dari tahun 2006 sampai 2009. Dia kemudian beralih ke bermain untuk klub Perlis, KSK Tambun Tulang di liga Piala FAM 2009, dan juga mewakili Perlis di Piala Emas Raja tahun 2009. Dia pindah untuk bermain dengan Perlis pada awal 2010. Faiz kemudian menandatangani kontrak satu tahun dengan T-Team di musim 2012.

Pada tahun 2013, Faiz meninggalkan T-Team dan menandatangani kontrak dengan klub top Malaysia Super League, Kelantan, bersama dengan mantan rekan setimnya Zairo Anuar Zalani, di mana ia mencetak satu gol ke gawang klub sepak bola Vietnam, SHB Đà Nẵng F.C. dalam pertandingan penyisihan grup Piala AFC.

Setahun kemudian, ia bergabung Terengganu FA, dan pada tahun 2015 ia pindah lagi, kali ini ke Penang FA bersama dengan rekan setimnya di Terengganu, Mazlizam Mohamad.

Dia membantu Penang untuk mendapatkan tempat kedua di Malaysia Premier League 2015, dan sebagai akibatnya tim itu dipromosikan ke Liga Super Malaysia 2016.

Selama pertandingan Liga Super Malaysia melawan Pahang FA di Stadion George Town pada tahun 2016, Faiz mencetak sebuah tendangan bebas yang luar biasa yang membantu tim tuan rumah mengalahkan Pahang 4-1.

Video dari tendangan bebas itu viral di media sosial, dan ia dinominasikan oleh Asosiasi Sepakbola Malaysia untuk Puskas Award pada akhir tahun itu. Ia menjadi orang Asia pertama yang pernah memenangkan penghargaan internasional untuk gol terbaik.

Lihat cuplikannya di bawah ini:

LEAVE A REPLY